Itä-Suomessa palkittiin Vuoden puheenjohtajat ja Vuoden taloyhtiöteot

Julkaistu: 20.12.2023

Kiinteistöliitto Itä-Suomi haluaa tuoda esiin tekoja, hankkeita ja henkilöitä, jotka ovat toiminnallaan vaikuttaneet positiivisesti kiinteistöalan ja taloyhtiöiden toimintaympäristön kehittämiseen. Itä-Suomessa valittiin ensimmäistä kertaa kuhunkin maakuntaan Vuoden taloyhtiöteko ja Vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja. Voittajat julkistettiin Itä-Suomen Taloyhtiöpäivä -tapahtumissa Kuopiossa 20.11., Joensuussa 21.11. ja Mikkelissä 22.11.

Kaikkiaan kilpailuihin tuli yli 40 ehdotusta. Valitsijaraadeilla olikin melkoinen urakka löytää kullekin alueelle omat voittajansa. – Tehtävä ei missään nimessä ollut helppo, koska hyviä ehdokkaita oli todella runsaasti. Onneksi valitsijaraadit olivat riittävän isoja, joten pisteyttämällä omat ehdokkaat voittajat saatiin lopulta selville, taustoittaa Piia Moilanen valintojen syntymistä. Valitsijaraadeissa oli puheenjohtajisto kunkin alueen kiinteistöyhdistyksestä, isännöitsijöiden edustajana alueen isännöintiyhdistyksen puheenjohtaja, Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtaja sekä Vuoden taloyhtiötekoa valitsemassa alueelliset kaukolämpöyhtiöt. Kaukolämpöyhtiöt palkitsivat voittajat 300 euron lahjakortilla. Vuoden taloyhtiöpuheenjohtajat saivat palkinnoksi 100 euron arvoisen ravintolalahjakortin.

Pohjois-Savossa Vuoden taloyhtiöteko löytyi Varkaudesta ja Vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja Iisalmesta

Pohjois-Savossa Vuoden taloyhtiöteko 2023 -voitto meni As Oy Varkauden Wahlinkatu 5:lle. Palkinnon otti vastaan taloyhtiön puheenjohtaja Erkki Aali. Perusteluna esitettiin, että taloyhtiössä on ennakkoluulottomasti etsitty energiansäästötoimia asukasviihtyvyydestä tinkimättä. Taloyhtiössä poistettiin käytöstä 54 komeroinen kylmäkellari ja tilalle asennettiin kylmäkaapit. Toimenpiteen avulla taloyhtiö säästää energiankulutuksessaan tuhansia euroa vuodessa.

Vuoden taloyhtiöpuheenjohtajaksi 2023 nimettiin Jani Räsänen, joka toimii puheenjohtajana As Oy Iisalmen Vintturissa. Hän on omalla toiminnallaan pyrkinyt edistämään positiivista henkeä taloyhtiössä ja etsii säännöllisesti muun muassa energiansäästöratkaisuja asumiskustannusten nousun hillitsemiseksi. As Oy Iisalmen Vintturissa on muun muassa asennettu aurinkopaneelit ja sen myötä yhtiölle perustettiin Pohjois-Savon ensimmäinen energiayhteisö.

Pohjois-Karjalassa Vuoden taloyhtiöteko meni Liperiin ja Vuoden Puheenjohtaja -palkinto Joensuuhun

Pohjois-Karjalassa Vuoden 2023 taloyhtiötekopalkinnon sai liperiläinen As Oy Ristipolku. Taloyhtiössä on vuosien ajan tehty toimenpiteitä energian säästämiseksi. Yhtiössä on muun muassa otettu käyttöön maalämpö sekä kattokeräimet aurinkoenergian talteen ottamiseen. Palkinnon otti vastaan yhtiön puheenjohtaja Jorma Kinnunen.

Vuoden 2023 taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Veli Luostarinen As Oy Joensuun Väinämöisestä. Valintaa perusteltiin sillä, että puheenjohtaja on omalla toiminnallaan pyrkinyt edistämään positiivista henkeä taloyhtiössä. Hän nauttii laajasti osakkaiden ja muiden hallitustovereiden luottamusta ja toimii avoimesti yhteisön etujen eteen.

Etelä-Savossa voittajat löytyivät Mikkelistä – kunniamainintoja myös maakuntiin

Etelä-Savossa Vuoden 2023 taloyhtiöteko -palkinnon sai mikkeliläinen As Oy Piskolantorppa. Taloyhtiössä on vuosien ajan tehty toimenpiteitä energian säästämiseksi. Taloyhtiön kuntoa hoidetaan suunnitelmallisesti ja yhtiön asukkaiden viihtyvyyteen on panostettu monella tavalla.

Etelä-Savossa Vuoden Taloyhtiöpuheenjohtaja 2023 -voiton sai mikkeliläinen Pekka Tuhkanen As Oy Supipuistosta. Hän on omalla toiminnallaan pyrkinyt edistämään positiivista henkeä taloyhtiössä ja nauttivan laajasti osakkaiden ja muiden hallitustovereiden luottamusta ja toimivan avoimesti yhteisön etujen eteen.

Lisäksi vuoden 2023 taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kunniamaininnan sai Etelä-Savossa kolme puheenjohtajaa, As Oy Pieksämäen Koivutorin Ari Hänninen, As Oy Pieksämäen Kangaspossun Jukka Lappi ja As Oy Pieksämäen Mäntypossun Marjukka Laakso, koska he ovat rohkeasti ja ennakkoluulottomasti lähteneet toteuttamaan ryhmäkorjaushanketta taloyhtiöiden käyttövesiputkien uusimiseen.

Haukivuoren Lämpö Oy halusi vielä palkita Haukivuoren Vanhustentalosäätiön esimerkillisestä kiinteistön hoidosta. Säätiö on pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti korjannut kiinteistöjä ja panostanut täten myös asumisviihtyvyyteen.

Valtakunnalliset huomiot vuonna 2024

Keväällä 2024 valitaan Suomen Vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja sekä Vuoden taloyhtiöteko Helsingin Taloyhtiö2024-tapahtuman yhteydessä. Itä-Suomessa vuonna 2023 huomiotavat tahot ovat kandidaatteja valtakunnallisia huomionosoituksia myönnettäessä.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Piia Moilanen, p. 044 455 5707, piia.moilanen@kiinteistoliitto.fi