Etsimme positiivisia ilmiöitä asunto-osakeyhtiöiden toimintaympäristöstä

Julkaistu: 19.06.2023

Kiinteistöliitto Itä-Suomi haluaa tuoda esiin tekoja, hankkeita ja henkilöitä, jotka ovat toiminnallaan vaikuttaneet positiivisesti kiinteistöalan ja taloyhtiöiden toimintaympäristön kehittämiseen. Etsimme nyt ensimmäistä kertaa kolmelta Itä-Suomen alueyhdistyksen alueelta Vuoden taloyhtiötekoa ja Vuoden taloyhtiöpuheenjohtajaa.

Vuoden taloyhtiötekoa

Vuoden taloyhtiöteko tullaan valitsemaan yhdessä Etelä-Savon Energian, Kuopion Energian, Lempeä Lämmön ja Savon Voiman kanssa. Taloyhtiöteko tulee liittyä energiansäästöön tai taloyhtiön tekemiin energiansäästötoimiin. Energiansäästötoimia voivat olla esimerkiksi valaistuksen uusiminen, saunavuorojen järkeistäminen, ilmanvaihdon tarkastus ja säätö, ikkunoiden ja ulko-ovien tiivistysten uusiminen, lämmitysjärjestelmän tarkastus ja säätö tai vaikkapa vuotavien vesikalusteiden uusiminen. Toki energiansäästötoimet voivat olla myös osa isompaa kokonaisuutta, kuten painovoimaisen tai koneellisen ilmanvaihtojärjestelmän saneeraaminen täysin koneelliseksi tulo- ja poistoilmanvaihdoksi lämmöntalteenotolla tai julkisivuremontti, johon liittyy esimerkiksi ikkunoiden vaihto ja eristeen lisääminen, lämmön talteenotto kiinteistöstä lähtevästä jätevedestä tai vanhan lämmitysjärjestelmän saneeraus.

Vaihtoehtoja energiansäästöön on siis paljon ja emme hae välttämättä sitä tehokkaita ratkaisua vaan kokonaisuutta, joka on alusta loppuun viety mallikkaasti läpi. Arvioinnissa painotetaan erityisesti asukaslähtöisyyttä, innovatiivisuutta, energia- ja ympäristönäkökulmia sekä kiinteistön arvon huomioimista.

Valitsemme kultakin Itä-Suomen Kiinteistöyhdistyksen alueelta Vuoden taloyhtiöteon. Eli Etelä-Savo, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo muodostavat kukin oman kilpailualueensa.

Voittajat valitsee raati, johon kuuluu puheenjohtajisto Kiinteistöliitto Itä-Suomen kustakin alueyhdistyksestä, kaksi edustajaa kustakin yhteistyöyrityksestä, yksi isännöitsijöiden edustaja sekä Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtaja. Alueen kaukolämpöyhtiö palkitsee voittajatalon noin 300 euron lahjakortilla.

Vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja huolehtii ja valvoo, että hallitus täyttää sille kuuluvat tehtävät. Taloyhtiön puheenjohtajan vastuulle on säädetty muutamia lakimääräisiä tehtäviä, niistä tärkeimpänä hallituksen koolle kutsuminen aina tarvittaessa yhtiön asioiden niin vaatiessa. Toimiminen puheenjohtajana on vastuullista ja arvokasta työtä taloyhtiön hyväksi. Hyvä taloyhtiön puheenjohtaja on osakkaiden ja asukkaiden tavoitettavissa, edistää yhteistyötä taloyhtiössä, jakaa avoimesti tietoa ja on muutenkin toiminnallaan esimerkillinen. Onko taloyhtiössäsi tällainen puheenjohtaja?

Valitsemme kultakin Itä-Suomen Kiinteistöyhdistyksen alueelta Vuoden taloyhtiöpuheenjohtajan. Eli Etelä-Savo, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo muodostavat kukin oman kilpailualueensa.

Voittajat valitsee raati, johon kuuluu puheenjohtajisto Kiinteistöliitto Itä-Suomen kustakin alueyhdistyksestä, yksi isännöitsijöiden edustaja sekä Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtaja. Voittaja palkitaan noin 100 euron lahjakortilla.

Voittajien julkaiseminen

Voittajat julkaistaan Itä-Suomen Taloyhtiöpäivä -tapahtumissa. Kuopiossa 20.11., Joensuussa 21.11. ja Mikkelissä 22.11. Ehdota palkittavaa tahoa lyhyesti ja ytimekkäästi perustellen 31.10.2023 mennessä tästä. Kaikille palkittavan tahon ehdottajille lähetetään Kiinteistömedia Oy:n kirjalahja kiitokseksi.

Valtakunnalliset huomiot vuonna 2024

Keväällä 2024 valitaan Suomen vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja sekä vuoden taloyhtiöteko Helsingin Taloyhtiö2024-tapahtuman yhteydessä. Itä-Suomessa vuonna 2023 huomiotavat tahot ovat kandidaatteja valtakunnallisia huomionosoituksia myönnettäessä. Tunnustuksen lisäksi Suomen vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja saa noin 2.000 euron arvoisen palkinnon.