Taloyhtiöiden kustannukset nousseet laajasti, Itä-Suomessa myös valoa tunnelin päässä

Julkaistu: 12.09.2023

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänäkin vuonna tuntuvasti, ja nousu on ollut aiempaa laaja-alaisempaa. Lähtökohtaisesti kustannusnousua on ollut kaikissa muissa vertailuerissä paitsi kiinteistösähkössä, jonka vertailulukema laski viimevuotisen kaksinkertaistumisen jälkeen

Sähkön hintavertailu on erittäin vaikea tehtävä, koska markkinoilta saatavissa olevien sopimusten mallit ja hinnat muuttuvat poikkeuksellisen vilkkaasti. Taloyhtiöiden tasolla tilanteet vaihtelevat suuresti sähkösopimuksen mallin, sopimuksen alkamisajan ja sopimuksen keston mukaisesti. Sen sijaan sähkönsiirtoon liittyvien kustannusten vertaileminen onnistuu edelleen helposti. Itä-Suomessa siirron perusmaksu pysyi Joensuuta lukuun ottamatta ennallaan. Perusmaksun lisäksi Joensuussa nousivat myös siirron verkkohinta ja energian perusmaksu.

Rakennuksen kiinteistövero nousi kaikissa vertailussa mukana olevissa Itä-Suomen kunnissa 9,4 prosenttia, tämä pohjautuu valtionvarainministeriön asetukseen, jossa rakennuksen verotusarvoihin tuli vastaava korotus. Tontin kiinteistöverossa ei puolestaan tapahtunut Itä-Suomessa muutoksia.

Kaukolämmön kustannukset nousivat kautta linjan

Valtakunnallisesti kaukolämmön keskikustannus nousi 9,4 prosenttia viime vuodesta. Itä-Suomessa ylitettiin tämä Joensuussa ja Iisalmessa reilusti, kustannuksen noustessa yli 13 prosenttia. Varkaudessa kaukolämmön nousu oli maltillisinta kustannuksen nousten vain yhden prosentin verran. Savonlinna, Mikkeli ja Kuopio nostivat kaukolämpöä vajaa 10, vajaa 8 ja vajaa 4 prosenttia.

Mikkelissä maan toiseksi kalleinta vettä

Valtakunnallisesti keskimääräinen vesikustannusten nousu on tänä vuonna 4,2 prosenttia, mikä on miltei kaksinkertainen vauhti edellisvuoteen verrattuna. Mikkelissä vesikustannus nousi vielä tuplasti tämänkin yli, ollen 8,9 prosenttia kalliimpaa kuin viime vuonna. Tämä johti mikkeliläiset tilanteeseen, jossa he saavat nauttia maan toiseksi kalleinta vettä. Savonlinna nosti Itä-Suomessa veden kustannuksia toiseksi eniten 5,6 prosenttia, Joensuu 4,6 prosenttia, Iisalmi 3,6 ja Kuopio 3,3 prosenttia. Varkaudessa vesikustannuksissa ei tapahtunut muutosta.

Varkauden jätehuolto yksi maan edullisin

Jätehuollon vertailukustannusten muutoksissa heijastuu jätelainsäädännön tuoreiden muutosten toimeenpano kunnissa. Tämä näkyy vertailulukujen isoina muutoksina suuntaan ja toiseen. Keskimäärin jätekustannukset nousivat valtakunnallisesti 5,9 prosenttia. Vastoin yleistä trendiä Mikkelin jätehuoltokustannukset eivät nousseet, vaan päinvastoin laskivat 11,2 prosenttia. Suunta on oikea, koska Mikkelin jätehuoltokustannukset ovat kauttalinjan olleet valtakunnan kalleimpien joukossa. Itä-Suomessa Mikkelin jätehuolto on toiseksi kalleinta Savonlinnan ja Joensuun jälkeen. Jotka myös edelleen nostivat kustannuksiaan 5,7 ja 10,3 prosenttia. Myös Kuopiossa ja Iisalmessa jätekustannukset nousivat 8,8 ja 5,9 prosenttia. Varkaus antaa valoa tunnelin päähän tarjoamalla kuntalaisilleen yhtä maan edullisinta jätehuoltopalvelua. Varkaudessa jätehuollon kustannukset säilyivät ennallaan.

- Varkauden kustannuskehitystä kauttalinjan on ilo seurata. Valtavirrasta poiketen Varkauden kustannukset ovat nousseet joko hyvin maltillisesti tai eivät ollenkaan, erityisen iloinen olen Varkauden edullisesta jätehuollosta, toteaa Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtaja Piia Moilanen.