Tasa-arvoa taloyhtiöihin

19.3.2018

Asunto-osakeyhtiölain kantava periaate on yhdenvertaisuus kaikkien osakkaiden kesken. Toteutuuko se?

Taloyhtiössä yhdenvertaisuus ei ole sukupuolikysymys, vaan lakiin kirjoitettua tasa-arvoa. Valveutuneessa taloyhtiössä toimitaan yhdenvertaisesti. Jos näin ei tehdä, voivat vastuulliset, hallitus ja isännöitsijä, jäädä virattomiksi.

Taloyhtiössä tasa-arvo tarkoittaa sitä, että samat säännöt ja käytännöt koskevat kaikkia. Jos Korhoset saivat luvan kissanluukun väsäämiseen parvekeoveen, pitää Virtastenkin saada. Miksi jollakulla saa olla kaksi autopaikkaa, mutta taloon juuri muuttanut jää ilman. Monet taloyhtiöt ovatkin hyväksyttäneet yhtiökokouksessa autopaikkasäännöt, joissa on sovittu autopaikkojen tasavertaisesta jaosta.

Taloyhtiöissä voi toisaalta ihan vanhasta tottumuksesta olla taipumusta epätasa-arvoisuuteen.

Vahvatahtoiset, pitkään talossa asuneet ja kenties hallituksessakin istuneet henkilöt saattavat porskuttaa kuin norsu posliinikaupassa asunto-osakeyhtiölain kirjaimesta välittämättä tai siitä tietämättä, edelleen omia etujaan ja mieltymyksiään ajaen. Hiljainen enemmistö tyytyy jyrääjien mielihaluihin. Jos hallitus ja isännöitsijä peesaavat – vähemmällä päästäkseen – ei yhdenvertaisuus toteudu.

Nuorempien ja vanhempien asukkaiden kesken voi olla suukopua, miten eletään järjestyssääntöjen mukaan. Omistajaosakkaiden ja vuokralaisten välillä on selvä luokkajako: ”ne vuokralaiset…”, niin myös lemmikkien omistajien ja lemmikittömien.

Kuitenkin samat säännöt koskevat kaikkia, tasa-arvoisesti.

Tasa-arvokysymys näkyy taloyhtiöiden hallituksissa perinteisellä sukupuolittuneella tavalla. (Vanhempia) miehiähän hallituksissa enimmäkseen istuu, edelleen. Sen voi jotenkin ymmärtää, että lasikatto vaikeuttaa naisten etenemistä liike-elämässä, mutta mikä siinä on, että naiset ”kotilieden vartijoina” harvemmin ovat hallituksessa päättämässä – kyseessä on kuitenkin heidän omien kotiensa asiat!

Toisiko naisnäkökulma myös toisenlaisia painotuksia hallitustyöskentelyyn? Ihmisläheisempiä? Vaikka kiinteistön ylläpito on supertärkeää, sitä on myös kaikkia asukkaita yhdenvertaisesti kohteleva, muista välittävä taloyhtiön henki. Niinhän väitetään, ettei sotiakaan olisi, jos naiset olisivat päättämässä maailman politiikasta.

Tasa-arvoa olisi sekin, että nuoret tulisivat hallitukseen. Nykyisin hallitusjäsenten keski-ikä on noin 60 vuotta. Kuultu selitys on, että ruuhkavuosissaan tuskailevat kolmikymppiset eivät ehdi. No entäs sitä nuoremmat? Kun perhettä ei vielä ole perustettu. Onko heitä kysytty? Suostuteltu? Luotu uskoa, ettei taloyhtiön hallitustyöskentely ole rakettitiedettä. Parikymppisen näkemykset kotitalon ja sen asukkaiden tarpeista ovat melko varmasti erilaiset kuin kuusikymppisen.

Onkohan Kiinteistöliitto tai joku muu instanssi tutkinut tasa-arvokysymystä taloyhtiöissä? Ellei ole, niin mitäs jos tutkisi. Sillä tulokulmalla, miksi naiset ja nuoret eivät lähde hallitukseen. Ja millä koukulla tilanne muuttuisi. Mielenkiintoista olisi tietää tässä asiassa edistyksellisen verrokkitaloyhtiön kokemuksista pidemmältä ajalta. Mutta onko sellaista verrokkia olemassakaan?

Anna-Liisa Pekkarinen

Kirjoittaja on bloggari ja toimittaja annaliisapekkarinen@gmail.com www.annaliisapekkarinen.net