Taloyhtiön yhtiökokous on vaikuttamisen paikka

4.3.2019

Menevätkö taloyhtiösi yhtiökokoukset aina nuottien mukaan vai ei? Yleensä kyllä, mutta joskus ei. Joku osakkaista voi ajatella – voi ei – taas on edessä vuoden teatteriesitys tai näytelmä. Pitkäkestoinen, kolmen neljän tunnin yhtiökokous.

Millainen mielipide mahtaa taloyhtiön uudella osakkaalla olla yhtiökokouksista, jos se on huutokokous, ja varsinkin jos se on hänen elämänsä ensimmäinen taloyhtiön kokous.

Joskus päivitellään yhtiökokouksien vähäistä osallistujamäärää. Tämä on tuttua. Muistan ennen toiminnanjohtajan työtäni tilanteen, kun olimme taloyhtiön hallinnonluovutus- kokouksessa kolmestaan: yksi osakkeenomistajista, taloyhtiön isännöitsijä ja minä rakennusaikaisena isännöitsijänä. Pöytäkirja sentään saatiin tehtyä!

Millä käytännössä havaituilla seikoilla yhtiökokous voisi onnistua?    Miten varmimmin sen saa pilattua?

1. Keskustelemisen kulttuuri on taloyhtiömaailmassa mielenkiintoinen. Kärjistetysti sanoen keskustellaan kyllä ja puhutaan myös ´lillukanvarsista´- mutta ei kuunnella toista. Jaaritellaan sen seurauksena, että kokous venyy ja ihmiset tuskastuvat tilanteeseen. Tosiasia on, että etukäteisvalmistelulla ja osallistumalla yhtiönsä kokoukseen voisi myös vaikuttaa.

2. Osallistujat hallitsevat mielensä ja kielensä. Ei mennä kokoukseen esimerkiksi kännissä. Jos on jotain juhlittavaa tai haluaa ottaa ryypyn murheeseen, se on tehtävä muualla. Ei myöskään rohkaisuryyppyjä ennen yhtiökokousta!
  3. Puheenjohtajalla on joko auktoriteettia tai ei. Joskus olen nähnyt puheenjohtajan käyttävän asemaansa väärin letkauttelemalla tarpeettomasti osakkaille. Onneksi kohteet eivät tuosta ole provosoituneet.

4. Kokousasiat otetaan asioina. Kysymyksessä on aina yhteisistä asioista päättämisestä parhaalla mahdollisella tavalla. Jos halutaan esittää toiveita ja kritiikkiä, ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Puheenvuoronsa yhteydessä voi esittää asialle perustelunsa.

5. ”Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään.” Ei turhaan muistella vanhoja asioita. Keskitytään kokouksen päätösasioihin eikä vuoron perään uudelleenpuida kertaalleen jo päätettyjä asioita.

6. Paikalla on ainainen vastarannan kiiski tai oppositio. Vastustetaan päätettäviä asioita, ja mieluiten varmuuden vuoksi. On jäänyt vaikutelma, että tällaiset henkilöt rakastavat tilanteita, joissa voivat olla eri mieltä ja tuoda epäkohtia esille suureen ääneen.

7. Mahdollinen esityslistalla oleva kohta ´muut esille tulevat asiat´ - tämä se vasta herättää intohimoja puolesta ja vastaan ja venyttää kokousta. Moni tietää, ettei näistä asioista voida kokouksessa päättää, vaikka maininta kokouksen esityslistalla sattuisi olemaan. Kielenkannat laulamaan saavan kohdan aiheet voidaan käsitellä kokouksen päättymisen jälkeenkin.

8. Kaikki vaikuttaa kaikkeen – jopa tarjoilu. Vaikka taloyhtiöiden yhtiökokouksissa ei luodakaan pörssiyhtiöiden yhtiökokousten tunnelmaa tarjoomuksineen ja oheistuotteineen, olisiko tarjoilullakin merkitystä taloyhtiön kokousten osallistumishalukkuuteen.

Kaikesta huolimatta meinaan osallistua omassa taloyhtiössäni kevään yhtiökokoukseen – osallistuthan Sinäkin!

Kirjoittaja jää Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtajan tehtävistä eläkkeelle 1.4.2019.