Sijoittaja-Matti ja -Maija useassa taloyhtiössä hallituksen jäsenenä

1.4.2019

Taloyhtiön hallituksessa tarvitaan tietoa monelta alalta, koska hallituksen jäsenet puheenjohtajansa johdolla hoitavat yhtiössä vastuullista ja laaja-alaista tehtävää. Joskus hallitusjäsenille on saattanut keräytyä useita hallituspaikkoja eri taloyhtiöissä, joten heitä pidetään varsinaisina hallitusammattilaisina.

Kademieliset voivat ilkkua, että tuo ´hallitusrohmu´ taitaa viihtyä paremmin kodin ulkopuolella kuin kotona. Kun hänellä ei eläkeläisenä ole enää muuta vastuullista virkaa, niin kylläpä nyt passaa häärätä taloyhtiöissä.

Miksiköhän hänet sitten on valittu hallituksen jäseneksi? Yhtiökokouksella kun on aina sanan valta hallituksiin valittavista. Hän voi yksinkertaisesti olla ylivertainen

taloyhtiömaailmassa kokemuksiltaan, tiedon määrällään, yhteistyökyvyltään ja päätöksentekotaidoiltaan. Ja mitä asioita hän ei tiedä, niistä hän osaa ottaa selvän. Kun hallitus on pakko valita, ja jos omassa taloyhtiössä ei ole hirveästi hinkua hallituksen jäseneksi, silloin tyypillinen sijoittajaosakas voi toimia vuosikausia hallituksessa. Toisaalta talon muut osakkaat eivät halua valita hallituksiin pelkkiä kumileimasimiakaan. Silloin ´sijoitusrohmu´ parhaimmillaan tuo taloyhtiöön myös uutta ja avartavaa näkökulmaa kunkin taloyhtiön hallintoon.

Sijoittajaosakkaalla on hallituksessa luonnollisesti hyvät lähtökohdat oman sijoituksensa arvon valvontaan – mutta mitä sitten. Jokaisella on periaatteessa mahdollisuus samaan! Hallituksen jäseniä metsästäessä tuskin kukaan kokonaan talon ulkopuolinen haluaa tulla nimellisellä kokouspalkkiolla, puhumattakaan kokouspalkkiotta, ottamaan vastuuta taloyhtiön asioiden hoidosta. Näiden hoitaminen pitkäjänteisesti vaikuttaa lopulta kaikkien asuntojen arvoon.

Mielestäni kynnyskysymys hallitusjäseniä valittaessa ei saisi olla, onko henkilö sijoittaja vai ei tai hänen hallituspaikkojensa määrä. Näkemykseni mukaan sijoittajat harvemmin systemaattisesti vastustavat esimerkiksi valmisteltavia tai päätettäviksi tulevia remontteja. Nykyään sijoittajaosakkaiden vuokralaisilla on mainiot mahdollisuudet valita mieluinen vuokra-asunto, joten taloyhtiön kuntokin voi vaikuttaa valintaan. Toki niilläkin markkinoilla omistusasuntomarkkinoiden tapaan taitaa se kolmiyhteys, sijainti – sijainti – sijainti, painaa paljon valinnan vaakakupissa.

Taloyhtiöissä olisi hyvä miettiä, millaista asiantuntemusta kulloinkin tarvitaan hallituksiin talon elinkaaren varrella. Muistelen neuvontapuheluissani hallituksen jäsenten joskus purnanneen, kun jäsenet eivät millään vaihdu. Parhaiten syntyy vaihtuvuutta ja hallituksen jäsenet pystyvät perehtymään tehtäviinsä, kun mahdollisen hallituksen varajäsenen tilalle valitaan uusi ja entinen valitaan hallituksen varsinaiseksi jäseneksi sekä mahdollisesta varapuheenjohtajasta tulee puheenjohtaja. Muista myös: Maijojen ja Mattien tilalle joskus Liisa tai Lasse! Näin elämän kiertokulku on normaalia myös taloyhtiöiden hallituksissa.

Kirjoittaja on 1.4.2019 eläkkeelle jäänyt Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtaja.