Mitä osakkaana kaipaan taloyhtiön viestinnältä?

8.5.2019

Ylimääräinen yhtiökokous jäi kiireideni vuoksi väliin, joten ikkunaremontin tulevana maksajana olin pitkään tietämätön, milloin suunniteltu remontti yhtiössä tehdään. Asia harmitti tovin, kun missään lippusessa tai lappusessa ei ollut mainintaa toteuttamisajasta. En kuitenkaan lähtenyt soittamaan isännöitsijälle, mutta onneksi ikkunafirman edustaja kävi huoneistossamme ottamassa tarkat mitat ikkunoista. Silloin selvisi myös remonttiaikataulu.

Saatoin silloin ajatella – en vielä ollut kiinteistöalan järjestötehtävissä - eikö olisi ollut vaivattominta tiedottaa kaikille osakkaille remontista: mitä, miksi, kuka, milloin ja mihin hintaan se tehdään. Ja vielä: kuka remonttia valvoo ja antaa lisätietoja sekä ennen kaikkea, milloin remontti alkaa ja milloin se valmis.

Viestintä on hyvin monitahoinen asia, ja siihen on olemassa paljon hyviä ohjeita. Se on taloyhtiössä myös sopimuskysymys. Lisäksi kannattaa varautua siihen, että oikeaoppinenkin viestintä voi joskus mennä pieleen. Väärinkäsityksiä voi tulla yksistään jopa yhdestä sanasta, kuten ovessa olevasta tarrasta ´kuivatushuone´. Kun sinnehän sitten eräänkin kerran kekseliäs savolaisherra vei hielle haisevat lenkkivaatteensa kuivumaan - ja arvaat muitten osakkaiden reaktion.

Kirjoitin taloyhtiön hallituksen jäsenenä asiallisen viestin taloyhtiön asukkaille. Mutta suurilla kirjaimilla kirjoitettuja, ala-arvoisia viestejä porraskäytävän ilmoitustaululla tai hissin oven vieressä en ole halukas lukemaan. Uskon, etteivät ne koskaan herätä vastaanottajassaan toivottua vastakaikua.

Itse odotan taloyhtiöltä aina perustiedottamisen lisäksi tietoa, mitä minulta taloyhtiön asukkaana odotetaan esimerkiksi remonteissa. Miten remontti vaikuttaa asumiseeni ja mitä minun kuuluu milloinkin tehdä. Eikä minua yhtään kiusaa, jos viesti tulee moniakin kanavia pitkin.

Erityisesti haluaisin tietää yhtiön pidemmän aikavälin peruskorjaussuunnitelmista tai kuntoarvioissa ja kuntotutkimuksissa esiin tulleista remonttitarpeista, vaikka näistä vuosittain päätetään pitkälti kunnossapitotarveselvityksen pohjalta. Asukkaana minulle on tärkeätä tietää myös remonttien alustavasta kustannusarviosta. Näin pystyn paremmin ennakkoon varautumaan myös taloudellisesti remontteihin.

Yleensä asumissani taloyhtiöissä on menty vuosikymmeniä siten, että esimerkiksi yhtiökokouksesta asukkailla ei ole ollut mitään ennakkotietoa. Luulen, että tämä on ollut vallitsevaa käytäntöä pitkään. Kokouskutsu on toki tullut ajoissa kokoukseen, ja yhtiökokouksen jälkeen on tiedotettu muun muassa yhtiövastikkeista ja käyttökorvauksista sekä lueteltu hallituksen jäsenten nimet.

Minusta olisikin asukkaana suorastaan upea yllätys, jos vuosikokousten välillä tulisi yhtiön taholta viestiä tärkeimmistä asioista. En halua tällä asettaa kiireisille taloyhtiöiden hallitusten jäsenille enkä isännöitsijöille paineita, mutta voisitteko joskus kysyä osakkailta, millaista viestintää he eniten kaipaavat taloyhtiöltään.

Sopimalla eri tilanteisiin sopivista viestintäkäytännöistä ja toimimalla asukkaiden tahtotilan mukaisesti vähennetään huhu- ja kuulopuheita. Parhaimmillaan viestintä vähentää myös yhtiön hallinnon kuormittuneisuutta asukkaiden puhelin- ja sähköpostikyselyjen vuoksi.

Hymykin on viesti – siis hymyillään kun tavataan!

Kirjoittaja on 1.4.2019 eläkkeelle jäänyt Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtaja.