Mirjamin muisteloita tietokoneajasta

29.10.2018

Niin se vain vierähti – nyt liki 26 työvuoden rupeama Pohjois-Savon Kiinteistöyhdistyksessä nopeasti. Olihan siinä vauhtia.

Tutustuin ensimmäisen kerran tietokoneisiin Iisalmessa kauppaopistossa, jossa 1970-luvulla opiskeltiin innokkaina muun muassa automaattista tietojenkäsittelyä eli atk:ta. Sitä pidettiin tulevaisuuden alana. Totta.

Yksi emätöppäykseni on erityisesti jäänyt mieleeni, kun olin ensimmäisinä työvuosinani Kuopiossa kirjoittanut aineistoja jo useamman sivun verran. Arvaatko, tallensinko kaiken. No en! Kipinät saattoivat sinkoilla silloin opettajien työhuoneessa.

Opin aikoinani kirjoittamaan 10-sormijärjestelmän avulla nopeasti ja kohtuuvirheettömästi. Tästä taidosta on ollut kaiken aikaa paljon hyötyä. Varsinainen tietokoneaika minulla alkoi vasta 38-vuotiaana, 1.1.1993. Silloin työni virallisesti alkoi kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtajana. Mieheni asensi tuolloin uudenvuodenpäivänä windows-pohjaisen AmiPro -nimisen asiakirjojen taitonkin mahdollistavan tekstinkäsittelyohjelman koneelleni. Vieläkin muistan sen äärimmäisen hienon tunteen, kun pääsin käyttämään uutta, ja vieläpä suomenkielistä ohjelmaa.

Näin jälkikäteen ihmettelen toisaalta, miten tähän tietokoneaikaan ja sen muuttuneisiin tarpeisiin sopeutuikaan niin nopeasti. Onneksi työvuosieni varrella ei ole tapahtunut isompia ´häverikkejäkään´. Sen jälkeen työkaverini Anna-Liisa (syksystä 2005) ja myöhemmin Anne on pelastanut minut pulasta. Ei tarvinnut kuin kailottaa huoneestani Anneee, niin tietokoneapu tuli alta aikayksikön.

Ihmettelen nyt myös sitä, miten emme halunneet kotiimme lasten ollessa pieniä internet-yhteydellä varustettua tietokonetta, vaikka mieheni toimi it-alalla. Mutta ehkä juuri siksi! Internet haluttiin kotiin vasta 2004, kun nuorimmainenkin lapsemme oli muuttanut kotoa pois. Tiettyä valtavirrasta poikkeavuutta ja muutosvastarintaa – tai itsensä suojelemista – oli ilmassa. Liekö ollut hyvä vai paha, mutta olen ehtinyt hyvin hoitaa tiedonhankintaa ja opiskelua netin välityksellä tuonkin jälkeen.

Voi voi tätä nykyistä ihanaa ict-aikaa. Siitä on niin paljon hyötyä, jos kohta harmiakin. Sen kanssa on kuitenkin elettävä, eikä elämä ilman tietokoneita olisi oikein täyteläistäkään. Varmasti on järkevää opetella myös harkittua läppäri – tabletti – älypuhelin -yhdistelmän käyttöäni, ja karsia laitteita ja ruutuaikaa. Nykyluddiitit nimittäin rajoittavat ruutuaikaansa, eivät taistele koneita vastaan, kuten luddiitit tekivät Englannissa 1800-luvun alkupuolella. Lisäksi minunkin kannattaisi osallistua Kiinteistöliitto Itä-Suomen mahdollisesti tietoturva-asioita käsittelevään koulutukseen.

Kiitos teille kaikille läksiäisissäni käyneille!

Meillä oli avoimet ovet toimistossamme tunnelmallisissa läksiäisissäni 13. marraskuuta. On ollut ilo tutustua teihin kaikkiin aktiivisiin taloyhtiötoimijoihin useissa erilaisissa yhteyksissä.

Mikään elämässämme ei ole yhtä varmaa kuin muutos. Tänä vuonna yhdistystemme eteen työskennelleet useat henkilöt ovat jättäneet tehtävänsä ja uudet ovat nousseet tilalle. Itse jäin 16. marraskuuta vuosilomalle ja olen lomalla vuoden loppuun saakka. Ensi vuonna olen osa-aikatehtävissä maaliskuun loppuun saakka, ja siirryn eläkepäiville 1. huhtikuuta 2019. Kirjoittelen jatkossa blogeja tälle Tarinointia taloyhtiöistä -sivustolle.

Hyvää alkutalvea!

Kirjoittaja jää Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtajan tehtävistä eläkkeelle 1.4.2019.