Minä niin pahoitin mieleni metelin vuoksi

9.9.2019

Mahdollisesti kärsit taloyhtiössäsi metelistä? Olet herkkäuninen ja heräät siksi pieniinkin kolahduksiin. Tai olet tyyppi, joka ei pahoita mieltään, et niin kotibileistä, leikkimisen äänistä kuin musiikin kuulumisestakaan?

Eri vuosikymmenellä rakennetut talot ovat erilaisia äänieristykseltään. Silti vaikka asuisi uudessakin taloyhtiössä, voi syntyä naapureita häiritsevää melua. Välttämättä melu ei myöskään toisiin asuntoihin edes kuulu.

Muistan tilanteen, kun samassa porrastasanteella asunut naapuri kärsi seinän takana asuvansa naapurin soittamasta kovaäänisestä musiikista ja kaipasi iltakymmenen jälkeen yöunille, joten lähdin hallituksen jäsenenä hänen avukseen jututtamaan asukkaita. Neuvoimme asiallisesti, miten juhlista olisi hyvä ilmoittaa taloyhtiössä etukäteen. Kerroimme myös järjestysmääräysten noudattamisen tärkeydestä. Tilanne rauhoittui välittömästi. Lopulta se meni myös nauruksi, kun vahvalla aksentilla puhunut asukas laski sormillaan, millaisia juhlia lähitulevaisuudessa olisikaan. Varoittamistilanteemme olisi voinut mennä toisinkin, joten on syytä käyttää harkintaa, milloin soittaa naapurin ovikelloa.

Rakennuksen asuntojen välinen äänieristys on keskeinen tekijä asumisviihtyvyyden kannalta. On myös muistettava, että valtaosa suomalaisissa asuu muissa kuin uudisrakennuksissa, joten ääniongelmia voi ilmetäkin. Silloin kitaran rämpytys, vessassa käynti, kovaääninen juttelukin ja jopa aivastelu ja yskiminen voivat kuulua.

Uudisrakennuksissakin ääni voi kulkea runkoa pitkin. Parisen vuotta sitten muistan alkuvuodesta tilanteen, kun joku talon asukkaista halusi nauttia varmaankin smoothiensa aikaisin aamulla ennen töihin menoaan. Silloin tuli mieleeni, että tuskinpa vitamiinit olisivat hävinneet juomasta, jos sen olisi jyystänyt jo edellisiltana ja laittanut jääkaappiin. Mutta kun kukaan ei kertonut hänelle edes hetkellisestä kovasta äänestä - ja tässä tapauksessa terveysintoilu lopahti nopeasti, kun tehosekoittimen ääntä ei muutaman viikon jälkeen enää kuulunutkaan heti kuuden jälkeen aamulla.

Kaikki taloyhtiössä eivät suinkaan harrasta postimerkkeilyä, joten suvaitsevaisuutta tarvitaan erityisesti asuntoyhtiömuotoisessa asumisessa. Muutoin joudutaan muuttamaan omaan taloon – ja sielläkin voi nasevan sananlaskun mukaan tulla ´karhu vastaan, jos sutta lähdetään pakoon´.

Tosiasia on kiihtyvä kaupungistuminen. Näin ollen asuntoyhtiöihin muuttaa monenlaista väkeä, jolla on tupaantuliaisjuhlia ja muita perhejuhlia, joihin sinänsä on oikeus. Missä on se kynnys, että nyt meteli saa riittää – se taitaa olla tapauskohtaista. Lieneekö myös ikuisuuskysymys, miten pitkään talon enemmistön on taivuttava pienen, meteliä aiheuttavan, vähemmistön tahtoon.

Järjestysmääräysten rikkomisessa esimerkiksi asunnon ottaminen taloyhtiön haltuun on huomattavasti hitaampaa kuin avoin keskustelu häiriötä aiheuttavien kanssa. Sinänsä molemmat tavat aiheuttavat vaivannäköä ja todistelua yhtiössä.

Kirjoittaja on 1.4.2019 eläkkeelle jäänyt Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtaja.