Ikuisia ystäviä taloyhtiöstä

28.8.2018

Ensimmäinen työkuukausi Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtajan tehtävissä on takana. Nyt on hyvä hetki tuoreilla silmillä katsoa vähän taaksepäin ja miettiä, miltä taloyhtiömaailma tältä pallilta näyttää.

Kiinteistöliitto Itä-Suomi koostuu kolmesta paikallisesta kiinteistöyhdistyksestä (Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon kiinteistöyhdistykset). Paikalliset kiinteistöyhdistykset ovat perustaneet (v. 2006) Kuopioon yhteisen palvelu- ja hallintokeskuksen Kiinteistöliitto Itä-Suomen. Palvelukeskus tarjoaa jäsenneuvontaa ja koulutusta, sekä tiedottaa taloyhtiöille ja heidän isännöitsijöilleen ajankohtaisista kiinteistöalan asioista. Ensimmäisen työkuukauden aikana olen vastannut lukuisiin jäsentaloyhtiöiltä tuleviin kysymyksiin. Ei liene yllätys, että hellekesän jälkeen ensimmäisten joukossa oli kysymys ilmalämpöpumpun asentamisesta.

Ostaessamme ensimmäistä omaa kotia taloyhtiöstä olisimme itsekin kaivannut paikkaa, josta olisimme voineet kysyä apua ongelmien ilmetessä. Meidän ensimmäinen kotimme sijaitsi uudistalossa. Ajattelimme kohteen olevan helppo, ei huolia isoista remonteista. Huoneiston vastaanottotarkastuksen yhteydessä kuitenkin kävi ilmi, että olohuoneen parketille oli pudonnut iso työkalu tmv. tehden parkettiin reiän, kylpyhuoneen laattaseinän saumoissa oli käytetty kahta eri väristä sauma-ainetta ja yksi kuviolaatta oli asennettu väärinpäin. Nuorena perheenä mietimme, mitä korjauksia on kohtuullista vaatia ja missä ajassa. Huoneistoon muuttopäivä oli suunniteltu seuraavalle päivälle. Pitkän neuvottelun jälkeen rakennuttaja vaihdatti yöllä olohuoneen parketin. Kylpyhuoneen viat saivat jäädä – kosteuseristeiden mahdollinen vaurioituminen huoletti enemmän kuin muutama pieni kauneusvirhe.

Elämä uudistalossa samassa elämäntilanteessa elävien naapureiden kanssa oli ihanaa. Taloyhtiössä oli paljon lapsiperheitä, jolloin omasta pihasta löytyi lähes aina lapsille leikkiseuraa. Myös me kotiäidit viihdyimme, aamulla miesten suunnatessa töihin kokoonnuimme lapsinemme joko taloyhtiön keskuspihalle tai läheiseen leikkipuistoon. Maailma parani ja lapset kasvoivat kukin omassa tahdissaan.

Vaikka elimme kaikki ns. ruuhkavuosia, oli meille itsestään selvää, että taloyhtiön yhteisiin tilaisuuksiin osallistuttiin. Tärkeimpänä ovat jääneet mieleen yhtiökokoukset, joihin mentiin jo ihan siitäkin syystä, että siellä tavattiin kaikkia naapureita ja päivitettiin kuulumiset. Tärkeitä ovat olleet myös yhteiset talkooillat, joihin kukin on osallistunut oman kykynsä ja halunsa mukaan – yleensä osanotto on ollut runsas. On ollut hienoa työskennellä yhdessä yhteisen omaisuuden eteen, leikata ja lannoittaa pensaat, pestä autokatokset ja roskahuoneet. Usein talkooillat huipentuivat makkaranpaistoon yhdessä jonkun asukkaan terassilla.

Tällä hetkellä asuttamani koti, niin ikään uudistalo, on jo kolmannessa eri taloyhtiössä. Hieman haikeana huomaan katsovani aamulla pihaan kerääntyviä kotiäitejä lapsineen. Toivon heidän nauttivan ajastaan, koska niin kliseistä kuin se onkin, menee tuo aika ohi nopeasti. Silti ja juuri siitä syystä, olenkin onnellinen kaikista eri taloyhtiöistä saamistani tuttavista ja sydänystävistä. Osan kanssa yhteydenpito tiivistyy somessa tehtyihin päivityksiin, osan kanssa istumme edelleen säännöllisesti iltaa ja vaihdamme kuulumisia. Lasten vauva- ja leikki-iän haasteet on jo aikaa sitten ohitettu, nyt päivitetään teinien kuulumisia.

Niin, miltä taloyhtiömaailma näyttää nyt tältä toiminnanjohtajan näköalapaikalta? Ainakin olen iloinen siitä, että voin auttaa jäsentaloyhtiöitä heidän asumiseen ja kiinteistönpitoon liittyvissä asioissa. On myös hienoa järjestää koulutus- ja kurssi-iltoja ajankohtaisista aiheista. Hauska sattuma muuten on, että ensimmäisien kurssi-iltojen aiheena on uudistalot. Odotan innolla kurssi-illan sisältöä (luennoitsijana Kiinteistöliiton lakimies), toivottavasti tapaan illan aikana myös niitä nuoria perheitä!

Ollaan kuulolla!

Piia Moilanen

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtaja. Mielenkiinnon kohteina arki ja asuminen, viestintä ja vuorovaikutus. Twitter: @piia_moilanen