Etelä-Savon jäsentalot mukaan sähkön puitesopimukseen

Julkaistu: 16.03.2021

Kiinteistöliitto Itä-Suomeen kuuluvalla Pohjois-Savon Kiinteistöyhdistyksellä on pitkät perinteet sähkön puitesopimuksesta jäsentalojen hyväksi. Puitesopimuksen viimeisin uudistus tehtiin lokakuussa 2019, jolloin sopimuskumppaniksi tuli Väre Oy. Myös Etelä-Savon Kiinteistöyhdistys mahdollistaa jäsentaloilleen puitesopimukseen liittymisen.

Täsmäsähkö ja salkunhoitopalvelu

Puitesopimuksen tuotteena on Täsmäsähkö ja salkunhoitopalvelu. Käytännössä sähkön markkinahinta muodostuu Nasdaq OMX Commodities -johdannaispörssissä tehtyjen hinnankiinnitysten perusteella. Hinnankiinnityksistä vastaa Väreen salkunhoitaja yhdessä luodun strategian mukaisesti. Väreen antama asiakaslupaus on vakaa ja edullinen hinta – nyt ja tulevaisuudessa. Pitkäaikaisella sopimuksella sekä hinnankiinnitysstrategialla sähkön hinta on ennustettavissa jopa 2–3 vuoden päähän. Salkunhoitopalvelulla hinta seuraa markkinoiden kehitystä ollen useasti alle markkinatason.

Mitä sähkö maksaa?

Koska puitesopimuksessa sähkönhinta perustuu sähköpörssistä ennakkoon tehtäviin kiinnityksiin, vaihtelee hinta vuosittain. Puitesopimuksen vuoden 2020 toteutunut keskiarvoinen sähkön markkinahinta oli 5,126 snt/kWh. Vuodelle 2021 tämänhetkinen hintaennuste on 4,692 snt/kWh, vuodelle 2022 4,308 snt/kWh ja vuodelle 2023 3,200 snt/kWh. Hintoja seurattaessa on tiedostettava, että mitä pidemmälle hintaennuste menee, sitä suurempi on sen vaihteluherkkyys. Esimerkiksi vuodelle 2023 on tällä hetkellä hintakiinnityksiä tehty noin 43 prosentille arvioidusta sähkön kulutuksesta. Tyypillisesti puitesopimuksen ensimmäinen vuosi on hinnaltaan korkein. Hintaennusteet kuitenkin osoittavat, että hankintastrategiallamme on mahdollisuus päästä hankkimaan sähköä tulevaisuuteen laskevalla hintakäyrällä. Varsinaisen sähkön lisäksi taloyhtiöltä laskutetaan sähkömarginaali 0,314 snt/kWh ja profiilikustannus sekä käyttöpaikkamaksu 2 €/kuukausi. Kaikkiin hintoihin lisätään arvonlisävero 24 %.

Vastuullisesti vihreää sähköä

Puitesopimuksessa on huomioitu myös vihreä sähkö. Halutessaan taloyhtiöllä on mahdollista hankkia sähköenergiansa myös uusiutuvalla energialla tuotettuna. Vihreä sähkö on alkuperätakuin varmennettua 100 % puhdasta ja uusiutuvaa. Vihreä sähkö laskutetaan lisätuotteena, jonka hinta vuonna 2021 on 0,050 snt/kWh ja vuonna 2022 0,060 snt/kWh. Vihreän sähkö on yksi tehokkaimmista tavoista vaikuttaa taloyhtiön päästöihin.

Puitesopimuksen voimassaolo

Sopimus on voimassa toistaiseksi 3 kuukauden irtisanomisajalla. Mikäli puitesopimuksessa mukana oleva taloyhtiö haluaa irtaantua puitesopimuksesta, puretaan irtisanoutujaan kohdistuvat tulevaisuuteen tehdyt hinnankiinnitykset siitä päivästä alkaen. Taloyhtiölle joko hyvitetään tai taloyhtiöltä veloitetaan erotus riippuen siitä, onko sähkön markkinahinta irtisanomishetkellä noussut vai laskenut. Sopimus on mahdollista irtisanoa myös siten, että se päättyy tehtyjen hinnankiinnitysten jälkeen.

Väreen yhteyshenkilöt

Sopimukseen liittyminen: