Lakimuutos vahvistui – jatkoaikaa yhtiökokousten pitoon 30.9.2020 saakka

Julkaistu: 04.05.2020

Lakimuutos, jolla tuodaan koronavirusepidemiaan liittyviä väliaikaisia helpotuksia mm. asunto-osakeyhtiöiden yhtiökokousten pitoon tuli voimaan 1.5.2020. Poikkeukset ovat tarpeen, jotta tarpeelliset vuosikokoukset sekä ylimääräiset kokoukset voidaan järjestää ja niille kuuluvat päätökset tehdä epidemiaoloissa turvallisesti.

Lakimuutoksen mukaan:

1. Asunto-osakeyhtiöt voivat pitää 30.9.2019-31.3.2020 päättyneen tilikauden jälkeen pidettävän varsinaisen yhtiökokouksen syyskuun 2020 loppuun mennessä.
  2. Myös ylimääräiset yhtiökokoukset voidaan pitää syyskuun 2020 loppuun mennessä, vaikka laissa olisi tiukempia määräaikoja yhtiökokousten pidolle.
  3. Hallituksen on laadittava tilinpäätös 30.11.2019-29.2.2020 päättyneen tilikauden osalta viimeistään 30.6.2020.

Lakimuutos on määräaikainen ja se on voimassa 30.9.2020 asti. Se soveltuu yhtiökokouksiin, joihin liittyvä kutsu toimitetaan 1.5.-30.9. välisenä aikana ja kokous myös pidetään lain voimassaoloaikana.

Huom! Lakimuutos ei muuta yhtiökokouksen koollekutsuaikaa. Kutsut kokoukseen toimitetaan normaalia kokouskutsuaikaa noudattaen.