Mikä taloyhtiön energia-asioissa ihmetyttää?

9.10.2017

Halusinpa sanoa näin energiansäästöviikolla sanasen taloyhtiön energia-asioista asukkaan näkökulmasta. Tarkastelen varsinkin veden kulutusta ja samalla vähän muutakin.

Lämmitykseen kuluu kerrostalojen hoitokuluista karkeasti 65 prosenttia, veteen ja jäteveteen 25 ja kiinteistösähköön 10 prosenttia. Monesti onkin, että lämmitys on yksi suurimpia menoeriä taloyhtiön budjetissa, mutta entäpä uudehkoissa taloissa: esimerkkinä asumani taloyhtiö, jossa kaupungin verokarhu haukkaa kiinteistöverolla kaikkein suurimman osuuden!

Uusissa taloyhtiössä on luonnollista, että energia-asiat ovat kohdallaan. Mutta miten asiat lienevät vanhoissa kerros- ja rivitaloyhtiöissä, joissa kuitenkin valtaosa ihmisistä asuu.

Olemme tottuneet käyttämään vettä varsin huolettomasti. Meillä täällä Suomessa ei ole puutetta makeasta vedestä. Ja sen huomaa: Perheen lapset tai nuoriso nautiskelee lämpimistä suihkuista piiitkäään, varsinkin jos taloyhtiössä on käytössä henkilölukuun perustuva vesimaksu. Ainakin teoriassa voisi hassutella, että huoneisto lämpiäisi mainiosti teinienkin tuottamalla lämmöllä, varsinkin jos perheen kolmekin murkkuikäistä tyttöä ovat kukin ensiksi liki puoli tuntia suihkussa ja föönaavat kukin toiset puoli tuntia pitkiä hiuksiaan.

Jotkut tahot käyttänevät vettä (lieneekö hanavettä?) runsaanlaisesti myös tulevaisuudessa, mikäli on uskominen Asuntomessujen näkymää: isot paljut ja ammeet omakotitalojen terasseilla keräävät ihmisiä rentoutumaan veden äärelle - vaikka Saimaa siintäisikin aivan siinä silmien edessä. Happamia, sanoi? Ei, sillä tuo on vain ohimenevä muoti-ilmiö.

Vettä ja sähköäkin käytetään siis aika huoletta. Mustat lempifarkut saatetaan pestä yksinään pyykinpesukoneessa ja viedä sitten kuivatushuoneeseen tai kuivausrumpuun, jotta housujen väri ei kärsisi. Ekologisuudesta viis! Olemme tässä modernissa yhteiskunnassa myös hyvin sähköriippuvaisia, joten sähkön käyttö tuskin vähenee.

Vedenkulutusta voisi varmasti nykyisestään vähentää, ja itse kukin voi siihen miettiä keinoja. Sadevedellä voisi kastella taloyhtiön kukkaistutuksia tai nurmikoita, mikäli sitä pystyy keräämään. Suomessa on myös vara huuhdella vessanpytty hanavedellä. Maaseudulla miehet sentään taitavat lannoittaa nurmikoitaan, mikä tosin kesällä paljastuu turhan tuuhean vihreinä läikkinä.

Miten muualla?

Ulkomailla kaikki on toisin niin veden kuin sähkön suhteen. Olen nähnyt, miten ranskalaisissa sähkölämmitteisissä taloissa istutaan huoneissa kengät jalassa, ja tiedän ihmisten tallustavan talvikengissä kokolattiamatoillakin. Huonelämpötila pysytetään talvella noin 20 asteessa. Suomessa oleillessaan nämä samat ulkomaiden asukkaat kenties ´sulavat´ meikäläisissä sisälämpötiloissa.

Britteinsaarilta myös pari kokemusesimerkkiä: Siellä pitää toimia ripeästi, että pitkät hiukset saa pestyä, lämmintä vettä kun ei aina riitä kaikille. Kostean kylmä tuuli käy yksinkertaisten ikkunalasien läpi luihin ja ytimiin. Yöpuulle käydessä on levitettävä päälleen kaikki mahdolliset peitteet, jotta pääsisi uneen.

Nenänpää siinä karaistuu pikku hiljaa. Kuulin myös Lontoon kokemuksista, miten perheen Suomi-vieras oli ensimmäisenä käynyt ammekylvyssä ja muu perhe hänen jälkeensä. Samoissa vesissä!

Toisaalta kylpyhuoneiden määrä Amerikoissa ja sillä suunnalla ihmetyttää. Jos satuit katsomaan männeenä kesänä Love it - List it (remppa vai muutto) -ohjelmaa Vancouverista, niin neljän makuuhuoneen talossa oli toiveena vähintäänkin kolme kylpyhuonetta. Milloin tämä ilmiö enemmälti rantautuu Suomeen?

Australiassa taas otettiin kaikki irti: ihmiset peseytyivät sadevedellä toimivilla suihkuilla. No joo, samalla he saattoivat ihailla Intian valtamerta. Happamia? Kyllä!

Oi, mistä me löytäisimmekään sen taitavan ja tietävän insinöörin - vai onko hän taruolento - joka ottaisi selvän energiamarkkinoille tulevista lukuisista erilaisista uutuuksista! Tietoa kun tupsahtaa tulla tuon tuosta kiinteistöalan ammattilaisten sähköposteihin. Ja valtavan tiedon tulvan äärellä ollaan helposti miltei hukassa. Ainakin me asukkaat!

Jos olet taloyhtiön hallituksen jäsen, kysypä täältä neuvoa:
- johtava energia-asiantuntija Petri Pylsy, ks. energianeuvonta: http://www.kiinteistoliitto.fi/palvelut/neuvontapalvelut/

Kirjoittaja työskentelee Kiinteistöliitto Itä-Suomen toiminnanjohtajana